Most kolejowy w Rutkach

Po ubiegłotygodniowej rowerowej wycieczce w Gdyńskie lasy apetyt na eskapady w nieznane wzrósł. Fajnie jest wstać skoro świt, wsiąść na rower, zmarznąć, zmęczyć się. No fajnie jest i tyle.

Pod koniec tygodnia pojawił się pomysł na powtórkę. Nie jestem mistrzem planowania wycieczek, ale spojrzałem na mapę i zadałem pytanie – a most w Rutkach znacie? – Nie znamy. – No to Wam pokażę.

Tak naprawdę szybko okazało się, że w sobotę pojadę z Kubą, bo reszta gdzieś w rozjazdach. Ustawiłem się z Nim niedaleko domu na 8:00, przez co mogłem troszkę dłużej pospać. Niestety jakoś nie złożyło się i wstałem już o 6:30. Spokojnie zjadłem śniadanie, odczekałem swoje i ruszyłem na spotkanie.

Zimno było. Mroźnie. Odczuwalna temperatura -5 st. C, na wszelki wypadek zabrałem ze sobą drugą parę rękawiczek i kurtkę przeciwiatrową, oczywiście nie przydała się.

Morsy w Otominie

Dzień wcześniej zaplanowałem z grubsza trasę klikając na mapie, troszkę na czuja ale jednocześnie tak, aby trasa nie prowadziła nas asfaltami, tylko leśnymi duktami. W tym celu wybrałem na mapie “prowadź po ścieżkach pieszych” :)

W lesie było całkiem przyjemnie, bez wiatru, nawierzchnia przymrożona, ale miejscami tak strasznie zryta ciągnikami, że nie dało się swobodnie jechać.

Czarny szlak, okolice Łapina

Z Wróblowki, przez Otomin ruszyliśmy do Łapina czarnym szlakiem. Fajna trasa, aż do samej Raduni, lubię ją. Dalej wzdłuż jeziora w Łapinie wbiliśmy się w las w kierunku Skrzeszewa. Zaczęło się bardzo niewinnie, ale im dalej w las tym więcej atrakcji :D

– wiesz, w skali od 1 do 10 daje Ci 11 – powiedział Kuba

– ale za co? – zapytałem

– za zaplanowanie trasy :D

Faktycznie momentami było srogo, błoto zanikające ścieżki w lesie i głębokie koleiny.

Chaszcze i koleiny

W środku lasu naszym oczom ukazała się stacja elektroenergetyczna (400/110kV). Pamiętam, jak ją budowali gdy przebiegaliśmy obok niej z Grzesiem sprzątając trasę Kaszubskiej Poniewierki. Od stacji do samego Skrzeszewa prowadzi piękna nowa droga asfaltowa. Ależ tam się jechało !

Asfalcik jak malowany

Ze Skrzeszewa walimy przez Piaski na Babi Dół, gdzie ponownie wbijamy się w las, i dobrze bo jazda na asfalcie z racji prędkości trochę nas wychłodziła. Dojeżdżamy do Jaru Raduni i wbijamy się w niebieski szlak.

Malowniczy Jar Raduni, polecam wycieczkę w to miejsce.

Dosyć szybko okazało się, że za bardzo sobie nie pojeździmy, bo ścieżka jest zbyt kręta i na swojej drodze ma całą masę powalonych drzew. Ładujemy zatem rowery na garby i przedzieramy się piechotą dalej.

Atrakcje w Jarze Raduni

Dobry nastrój nas nie opuszcza, śmiejemy się przerzucając rowery przez kolejne zasieki z drzew. Jednak po jakimś czasie postanawiamy poddać się wdrapać na górę, zrezygnować z dalszej wędrówki wzdłuż koryta rzeki. To był strzał w 10, bo przy torach kolejowych wiedzie szeroka szutrowa droga, która prowadzi nas na sam most w Rutkach.

Nie było łatwo się tam wdrapać

Most kolejowy w Rutkach jest chyba nieużywany, może czasem coś tamtędy przejeżdża, ale z całą pewnością nie regularna komunikacja kolejowa. Ale trzeba mieć się na baczności bo w pobliżu wiedzie czynna linia kolejowa i może napędzić stracha odgłos nadjeżdżającego pociągu, gdy jesteście na tym zdezelowanym moście.

Zasłużony banan i batonik u celu podróży

Widok z mostu wart jest odwiedzin, a okolica zwiedzenia na nogach. Rozlewisko Raduni przed zaporą w Rutkach nad którą rozciąga się wspomniany most to przyjemny i malowniczy zakątek o każdej porze roku. Nawet jak jest jesień zimą, jak teraz. ;)

Azyl na moście.

Na moście latem spotykają się miłośnicy baungee i wspinacze. Pierwsi z nich skaczą z mostu nad wodę, a wspinacze mają na filarach wyznaczone drogi o różnych stopniach trudności. Legenda głosi, ze czasem, jak odpowiednio świeci słońce widać pod taflą wody utopiony pociąg , który został wysadzony w czasie II WŚ, ale nie brałbym tej historii na poważnie.

Do Trójmiasta wróciliśmy przez Żukowo – Pępowo – Banino – Rębiechowo – Matarnię – Jasień.

Zapis śladu dostępny tutaj.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *